tors 25apr2024

Foredrag om havebrug i middelalderen og senere

19.00 til 21.00

Sted: Sct. Peders Kirkeplads 8, 4700 Næstved

Tidligere museumsdirektør ved Næstved Museum, Palle Birk, fortæller om havebrug i middelalderen og frem.

Den lukkede have.

Hvad er en have? For nogle er det det grønne rundt om parcelhuset, som til stor irritation skal slås. For nogle er det nørdede plantesamlinger mellem snoede stier. For mange er det grønt græs med blomstrende bede mellem hækken og græsset.
Et væsentligt led i begrebet have er afgrænsningen mod omverdenen, fx en hæk, et hegn eller en mur, og så har vi fat i begrebet Hortus conclusus, den lukkede have, the walled garden, som gemmer sig i forestillingen om Paradis eller Edens Have. Hvor kommer den idé fra? Som navnet antyder, så skal vi mellemlande hos romerne, men de opfandt ikke den lukkede have. Vi skal til Persien og Mellemøsten, vi skal have fat i den islamiske have for at finde oprindelsen til den lukkede have. En station på vejen til Norden er uden tvivl de katolske klosterhaver.
Men hvad ved vi egentlig om de middelalderlige haver i Danmark? Mere og mere heldigvis i kraft af udgravninger. Men vi venter stadig på gode udgravninger af egentlige haver. I mellemtiden kan vi se på middelalderlige billeder hos vores nabolande mod syd. De giver os noget at tænke over, når vi prøver at finde svar på vore spørgsmål.

Der er offentlig adgang til foredraget. Tag gerne en ven med. Medlemmer af Næstved Museumsforening har gratis adgang, mens øvrige må betale 30,- kr. I pausen vil der være mulighed for at købe kaffe/te og kage.