man 20mar2023

Guldbrakteater

19.00 til 21:00

Sted: Boderne, Sct. Peders Kirkeplads 8, Næstved

Fhv. museumsinspektør Morten Axboe vil fortælle om guldbrakteater i almindelighed og Vindelevfundet i særdeleshed.

Vindelevfundet er det vigtigste brakteatfund i lange tider, ja måske det vigtigste overhovedet.
Ikke kun fordi det rummer den største brakteat, der hidtil er fundet, men også fordi det giver os nye og spændende varianter af gammelkendte brakteatmotiver.
Og så kombinerer det brakteater, romerske prestigemønter og et pragtfuldt mundingsbeslag fra en sværdskede.

Foto: Oleryhlolsson - Kilde: Wikipedia

Fundet er blevet meget aktuelt, idet man på en af brakteaternes runeindskrifter netop har fundet den ældste gengivelse af Odins navn.

Præsentationen af fundet vil blive sat ind i en større sammenhæng, bl.a. om tolkningen af brakteaternes billeder.

Der er offentlig adgang til foredraget.
Medlemmer af Næstved Museumsforening har gratis adgang, mens øvrige må betale 30,- kr.
I pausen vil der være mulighed for at købe kaffe/te og kage