tirs 24jan2023

Konge, knægte og kloge koner.
Et nyt blik på magt i jernalder og frem til middelalder

19.00

Museumsinspektør Trine Borake vil ud fra arkæologiske fund fortælle om fortidens samfundsmodel.

Der er i de seneste år fundet en mængde detektorfund over det ganske land.
Især fund fra perioden jernalder til middelalder er akkumuleret voldsomt. De nuancerer vores forståelse af samfundets organisering og udvikling frem mod oprettelsen af det middelalderlige samfund.
Det er ellers en fortælling med stærke rødder i de skriftlige kilder. Det arkæologiske materiale udfordrer imidlertid traditionelle fortællinger om interaktioner og relationer i det forhistoriske samfund.
I foredraget stilles spørgsmålstegn ved en traditionel centraliseret samfundsmodel, og der kigges på mekanismer i modspil til denne samfundsmodel på baggrund af det arkæologiske materiale.

Der er offentlig adgang til foredraget. Medlemmer af Næstved Museumsforening har gratis adgang, mens øvrige må betale 30,- kr. I pausen vil der være mulighed for at købe kaffe/te og kage