Årets Høstmarked i museets have

ons 19okt2022

10:00 til 16:00

Det er en dejlig tradition som gentager sig onsdag i børnenes efterårsferie, hvor den lokale museumsforening byder indenfor til Høstmarked i den lille have ved Næstved Museum, Helligåndshuset.

Der vil være salg af æbler fra plantagen i Kyse, og lokale biavlere vil indføre besøgende i biernes forunderlige verden, mens der smages på den lokale honning.

I Uldbutikkens bod kan der købes lækre uldvarer til den kolde vinter, og hos Det lille Orangeri finder man lige gaven til den, som man har kær.
Hos Pil & Kurv kan løbes de flotteste pileflettede kurve. Disse er produceret lokalt.

Den hyggelige markedsstemning krydres med lyden af middelalderens musik, idet Instrumentmagerens Kone og sækkepibespilleren Jens synger og spiller i haven og foran museet.
3 gange vil de trække ind på Næstved Museum for at lave musikforestillinger.
Gratis billetter kan hentes i museets åbningstid.

Mogenstrup Kildelaug deltager også, og hos dem vil de besøgende kunne blive klogere på historien, og børnene har mulighed for at hygge sig med leg.

Markedet får også besøg af Ildsmeden, som har stor viden indenfor smedejern og historisk smedning (fra jernalder til nutiden). Så kig forbi hans telt og esse og få en snak om traditionelle, ”gammeldags” smedemetoder og -teknikker.

Hvis kaffetørsten eller kagelysten indfinder sig, vil det være en god ide at kigge ind i Kustodehuset, hvor Næstved Museumsforening har salg af kaffe og hjemmebag med æbler i deres ”Æblecafe”.

Skal børnene lige have en hjemmelavet gave med hjem, kan fantasien slippes løs og flotte kastanjedyr kan skabes i ”Kastanje Hyggen” (åbner 10.30)

Markedets mange indslag er støttet af Mærk Næstved.