tirs 24okt2023

Foredrag om handel i middelalderen

19.00 til 21.00

Sted: Sct. Peders Kirkeplads 8, 4700 Næstved

Denne aften holder Miguel Gade Islund foredrag om Handel i middelalderen.
Mange har en forestilling om, at man i middelalderen var mere eller mindre selvforsynende. Dette kan der være noget om, men der var også mange råvarer og produkter, der ikke fandtes i Danmark i de mængder eller den kvalitet man havde brug for.
Derfor udviklede der sig i middelalderen et kompliceret handelsnetværk i Europa, hvor varer blev solgt fra nord til syd, øst til vest.
I foredraget fortælles der om handelen, de enkelte varer, købmændene i byerne og der tages også et smut tilbage til det middelalderlige Næstved med baggrund i Næstved Museums udgravninger omkring Kompagnihuset.
Der er offentlig adgang til foredraget. Medlemmer af Næstved Museumsforening har gratis adgang, mens øvrige må betale 30,- kr. I pausen vil der være mulighed for at købe kaffe/te og kage.