Holmegaard Glas på Næstved Museum

FØLG REGISTRERINGEN - SE SAMLINGEN

D. 18. august 2010 fik Næstved Museum overdraget Holmegaard Glasværks Prøvesamling af Rosendahl Design Group.

Fra overrækkelsen

Holmegaard Glasværks Prøvesamling rummer prøver på glasværkets produktion fra begyndelsen i 1825 frem til vore dage.
Samlingen rummer i tusindvis af glas, og samlingen afspejler dermed dansk glasproduktion i 185 år.

På det kulturhistoriske område fortæller samlingen om udviklingen i brugsgenstande og emballage, om boligindretning, om eksperter fra udlandet, der bliver integreret i Fensmark, om tørvefyrede sjællandske glasovne til erstatning for de brændefyrede glasovne, som vi mistede med Norge i 1814, om godsejer, greve Danneskiold-Samsøe og hans hustru Henriette, som med glasværket ved Fensmark fungerede særdeles innovativt i en for Danmark vanskelig tid og meget mere.

På det kunsthistoriske område fortæller samlingen om udviklingen i stilarter siden 1825, om mange kunstneres tilknytning til en kunstindustriel virksomhed som husdesignere og som gæstekunstnere.

Prøvesamlingen er en meget væsentlig del af Næstvedegnens kulturelle identitet og en del af den nationale kulturarv. Intet mindre.

Illustration

Lis Larsen, Verner Hansen, (Henriette grevinde Danneskiold-Samsøe) Ib Larsen, fru Lassen fra Holmegaard, to glastrompetere fra Næstved Byorkester, foto 18. august hos Rosendahl i Hørsholm.

FØLG REGISTRERINGEN - SE SAMLINGEN

PRØVESAMLINGSBLOGGEN:

Følg vores blog

SPONSORER:

Registreringen finansieres ved hjælp af offentlige og private midler.
Følgende har foreløbig støttet projektet:

Kulturarvsstyrelsen:
120.000 kr.