Havelauget

Næstved Museumsforenings havegruppe passer Museumshaven, der ligger i Ringstedgade 4, ved siden af Helligåndshuset og foran kustodeboligen.
Haven er en lille grøn oase i bymidten med skyggefulde træer, små græsplæner og havebassin samt borde og bænke, hvor borgere og museumsgæster kan nyde freden og evt. spise medbragt mad.

I haven gror krydderurter, lægeurter, nytteplanter og prydplanter, og det er havegruppens opgave, at holde haven pæn og fjerne uønskede vækster. Græsset og gruset ordner museets gartner.

Arbejdssæsonen er fra marts til september, mødedatoer aftales på 1. mødedag.
Medbring havehandsker og rosensaks.

Har du lyst til at være med til hyggeligt samvær og let havearbejde, kontakt da venligst
Susanne Nabe-Nielsen
s.nabe-nielsen@stofanet.dk

TLF: 20 78 02 66

Juni 2018

13/6 holdt havelauget møde i Kustodehuset.
Efter en hurtig kop kaffe, talte vi med Lars W om der var påtrængende ting at lave i haven. Vi talte om at gabestokken er ved at rådne og at bålpladsen ligger for tæt på bygninger. Ligeledes diskuterede vi, hvad vi kunne gøre ved diget, og om det er muligt at plante et eller andet, så naboens affaldscontainere ikke er så synlige.

I dag fik vi sløjfet bålpladsen, bundet stokroserne op, klippet visne grene af roserne, fjernet sæberurter langs Helligåndshusets mur, fjernet fugleklatter på skulpturer og luget diget.
Vi besluttede at vi ville plante en rose i hjørnet op mod Kustodehuset og gøre diget klar til at så blomster til næste år, vi forestiller os en bi- og insektvenlig blomsterblanding.

Næste møde 22/8 kl.10.

(Klik på billederne for at se dem i større udgave)

(Obs: Hvis et havelavsmedlem får lyst til at gå i haven udenfor de aftalte mødedage og ønsker selskab, så send bare en mail eller SMS og hør om andre har lyst til at være med. Nøglen til Kustodeboligen kan lånes i Helligåndshuset.)