Arkæologilauget

Referat
Tur til Møn søndag d. 29. maj

Deltagere: Axel, Birthe, Lillian, Anne-Grete og Jørgen.

Første stop: Elmelunde kirke, med de spektakulære kalkmalerier. Det er den ældste stenkirke på Møn. På nordsiden er nogle af de oprindelige stenskifter blotlagt, mens resten er overkalket.
I middelalderen blev der ikke lagt fingre imellem, når voldsomme begivenheder skulle fortælles i billedsprog. Dengang blev prædikener delvis udlagt på latin, og da folk ikke forstod latin (og heller ikke kunne læse eller skrive), var det jo praktisk med tegneserierne i kirkehvælvet til at anskueliggøre bibelens tekster.
Og tak til pietisterne, som kalkede dem over, fordi kirkegængerne ikke måtte distraheres, mens præsten talte.
Så derfor er de bevarede til i dag, de fantastiske, naivistiske billeder.

Bogstaveligt talt klods op ad kirken ligger en stor gravhøj, som aldrig har været udgravet.

Næste stop: Kobbelgård strand, ikke langt fra Klintholm havn. Her er der, i klinten, en tydelig profil efter en istidssø med et tykt gytjelag i bunden. Der er fundet lemmingeknogler dateret til 35.000 år fvt. Det vides, at der har været flere klimamildninger under sidste istid, så denne lokalitet er interessant, for hvis der har været mennesker også, har det været Neandertalere, og de kan have efterladt sig spor.
Stedet er nemt at finde, for der ligger en tonstung ledeblok, som er isbræens medbragte gave til os fra Ålandsøerne.
Det er da en souvenir, der vil noget.

Lillian fandt også et stort stykke sortfarvet knogle, som vi uden smålig tøven kunne identificere som en mammut.
Her nød vi vores frokost, krydret med lidt skarpe dråber.

Og jeg kan forsikre jer, at det er en 5-stjernet oplevelse at sidde her og se ud over det blå, blå hav i strålende solskin, i samvær med gode venner.

Næste stop: Timmesøbjerg i Klinteskoven. Stedet er en tilflugtsborg, meget højt beliggende, og udbygget med flere voldgrave, og der er fundet spor efter palisader. Masser af kridtstumper ligger her frit fremme, og vi fandt også en del ildskørnet flint.
Der er ikke nogen datering, men der er for nylig fundet en lille smykkelignende bronzeplade med skålfordybninger.
Stedet kan måske have været anvendt som et sikkert tilflugtssted i ufredstider, gennem flere tusind år.

Vi forcerede først nabo"bjerget" gennem en farefuld og udmattende klatren op ad den stejle "bjerg"side.
Deroppe var et skilt, hvor der næsten med rene ord stod: bare ærgerligt, Sonny boy, det er nabo"bjerget" I skal op på.
Og det gjorde vi så.

Næste stop: Jydelejet, på vejen op til Liselund. Her lejrede vi os på den grønne eng fyldt med de gule smørblomster.
Her fik vi så en kaffetår.
Stedet er iøvrigt kendt som orkidested med flere sjældne orkidearter.
Dem gik vi nu ikke efter.

Nu slut på turen. Vi afleverede Axel og takkede ham for de to ture med en lille vinhilsen.

Jørgen Elming