Arkæologilauget

Referat
Sommertur til Aalborg 16-18. august 2016

Så fik vi da endelig sommeren tilbage efter en lang, vejrmæssigt trist periode.
Der var vi heldige, for vi havde planlagt vores årlige sommertur til det nordjyske, og de tre dage havde vi bragende flot vejr.
Vi ville besøge ringborgen Fyrkat ved Hobro, og derefter besøge Lindholm Høje og udforske Aalborg.

Tæt på ringborgen så vi et gårdsanlæg (gårdanlæg?) fra sen jernalder/vikingetid.
Det er en kopi af bebyggelsen i Vorbasse, så tæt man nu kan komme det. Især lugten af brænderøg må være helt autentisk. Bebyggelsen består af langhus, udhus og diverse risgærder med gæs.
Videre gik det til ringborgen, som er de fleste bekendt.
Opført i al hast i år 980 af Harald Blåtand. Sammen med den nyopdagede Borgring ved Køge bliver det til fem af slagsen med Aggersborg som den største.
Sammen med Ravningbroen på 760 meter må de være opført med feberagtig hast, og have krævet helt kolossale mængder træ og arbejdskraft.
De 16 langhuse er markeret med betonpæle.
Fra voldene er der storslået udsigt over Onsild Ådal, hvorfra skibene har sejlet ud i Mariager fjord.

I Aalborg indlogerede vi os i Cabinn, et økonomisk alternativ til et almindeligt hotel, og så ligger det i centrum.
Middag i Duus Vinkælder i kælderen under Jens Bangs Stenhus, vel nok det mest imponerende renæssancehus vi har.
Stemningsfuldt er der, og forbavsende højt op til de krydshvælvede lofter.
Hvis man ellers er til den slags løjer, kan man her, én gang om måneden, spise i totalt mørke. Det er lidt grænseoverskridende for personalet, som må gå med infrarøde pandelamper, når de serverer (men det ser gæsterne jo ikke).
Jeg siger så bare: velbekomme, eller på fransk manér: bonne appetit.

Onsdag gik turen til Lindholm Høje, et kæmpestort gravfelt, som har været benyttet gennem 600 år. Det blev opgivet efter kraftig sandflugt, og blev først genfundet for godt 100 år siden, hvor det altså har ligget urørt i 1000 år.
Det tilknyttede museum er en sand perle i formidlingen af områdets forhistorie tilbage til bondestenalderen.
Det forlyder, at de danske mænd var eftertragtede af kvinderne i England, fordi de var så velsoignerede, og at de vaskede sig hver lørdag. Lørdag (løverdag, laugardagr) betyder faktisk badedag.
Som i andre museer kniber det med at læse de ledsagende underbelyste tekster.
Men absolut et besøg værd.

Tilbage i Aalborg gik turen til kunstmuseet Kunsten som rummer værker fra nu og 100 år tilbage. Bygningen er tegnet af Alvar Aalto og hustru, og for nylig restaureret med hvid italiensk marmor overalt.
Kaffepause i Aalborg Almene Kirkegård, hvad der så ligger i det.
Middag på cafe Vi2.

Sidste dag, torsdag, besøgte vi det selvbetjente underjordiske museum under varehuset Salling. Man putter 40 kr i automaten, og kører så 3 meter ned under gadeniveau. Her kan man så se ruinerne af Gråbrødreklostret, samt nogle af de mange fund, der er gjort, også af mere verdslig karakter, samt rester af borgerhuse.
En mærkelig fornemmelse, at dumpe ned i denne tidslomme.

Budolfi kirke var også interessant, særligt de epitafier som nærmest skamroste den afdøde, og opregnede hvor mange rigsdaler han/hun havde givet til forskellige veldædige formål. Kirken er landets mindste domkirke.

Sidst kom så turen til Utzon centret, hvor man havde fokuseret på samarbejdet mellem Jørn Utzon og Asger Jorn.
Komplekset er i særklasse smukt med sine blygrå skæve og buede tage.
Og så glemte jeg lige at nævne Aalborghus Slot, en trefløjet bindingsværksbygning i flere stokværk. Opført lige efter reformationen, og som nu anvendes af statsforvaltningen.

Og så kan jeg sluttelig sige, at vi hyggede os gevaldigt, så rigeligt garneret af smukt vejr.

Jørgen Elming